Lördag i underbara Gdansk

Om jag hade vetat att Gdansk var så vackert och mysigt så hade jag aldrig väntat såhär länge med att åka till Polen och Gdansk. 
Jag har så många foton på olika byggnader, dörrar och andra detaljer från denna rika stad. Då menar jag rik i kulturarv, konst, arkitektur och nytänkande. 
 
 
 
 
 
Historiens vingslag blandat med godisfabrik, marknad med hantverk, cupcakecafe, asiatisk mat och all rörelse i staden får Gdansk att vara så levande och glad. Jag längtar redan tillbaka.  Festivalkänsla trots att det "bara" var en helg.
 

 
 
 
 
Det är en härlig blandning av gammalt och lite nytt.
Här nedan är bilder från ett supermysigt litet alltså pyttelitet cupcakecafe där de har helt underbara verk i alla dess färger och smaker. Olivia var i sin bakverkshimmel, jag också såklart! Alla blev bjudna på en varaon cupcake och jag tror att min var bäst. Fylld som en fererror roche. Smaskens.
 
 
 
 
Tänka sig att bakom de gråa fasaderna
 fanns dessa färggranna och glada cupcakes.
 
 
Vi gled runt i de små elbussarna i Gdansk. Den oerhört mäktiga tegelbyggda Mariakyrkan såg vi från olika vinklar.
 
 Vi kom fram till ännu ett himmelrike för de godisälskande, nämligen Ciuciu och där fick vi även se på  tillverkningen av karameller. Barnen fick en liten påse med karameller, vi fick även provsmaka de färska nyckelpigekaramellerna och smileykarameller. Såklart ville Olivia köpa allt och även också hjälpa sin mamma att fota. Det blev några fina presentförpackningar till familjen därhemma.
 
 
 
 
 
Efter godisbutiken skulle vi äta lunch, inte heller så intressant för Olivia som var sugen på lördagsgodiset hon inhandlat och efter smakprovningen som killarna i butiken bjöd på. Men jag var hungrig och herre så mycket god mat vi fick på Thairestaurangen Lao Thai. Här är några godbitar från de många rätterna som serverades.
 
 
 
Olivia åt i alla fall ris och kycklingspett och hade en del energi under restaurangbesöket. trots att många måltider var långa så tycker vi alla att barnen var duktiga och tålmodiga.
 
 
 Fina Maria
 
Energi behövde vi alla när vi kom till Fun Arena som ligger på/under den mäktiga Em-stadion som byggdes till fotbollsem som hölls i Polen för 2 år sedan. Visst är den mäktig?
 
 
Vi började med så kallade Escaperooms, där syftet var att ta sig ut från ett rum genom att slå ihop våra kloka huvuden. Med koder, siffror och olika lås fick vi 1 timme på oss.
Detta var väldigt roligt samtidigt som barnen var lite skrajja att vi inte skulle ta oss ut. När jag frågade Olivia vilket som var roligast i Polen sa hon ändå escaperummet, trampolinen och att bada.
 
 
 
 
 
  
 
 
 
Om du själv vill åka till Polen och upptäcka kan du boka via Stena Lines hemsida.
 
Bokningskoden BLOGGPOLEN ger dig som läsare 25% rabatt på resa till Polen.

OBS! :
Erbjudande: 25% rabatt på Prova på Polen, t/r Karlskrona - Gdynia inkl del i hytt. Stanna upp till 3 nätter iland. Uppge erbjudandekod BLOGGPOLEN för att erhålla rabatten. Rabatten avser inte miljötillägg. Boka i perioden 24/4-30/06  och res i perioderna 24/4-30/06  samt 1/9-6/12.

 
Stena Line har en väldigt bra film du kan kika på för att få inspiration inför din kommande resa. Många ställen som tas upp i filmen har vi fått uppleva under vår bloggresa.
 
Klicka på bilden här.
 
 
 
 Bild ovan är lånad från Stena Line
 
Kategori: bloggbussen15
Taggar: #pomorskitravel, #stenalinestorytellers, bloggbussen15;
1 Helen:

skriven

Oj vilken häftig resa ni fått göra ännu en gång. Hade varit grymt kul att hängt med men jag hade ju annat för mig. Jag hoppas ni blev precis så bortskämda som det ser ut. Kram

Svar: Du har så rätt. kram
Jenny


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: